CRM

CRM

CRM betyder Customer Relationship Management eller på dansk "Kunderelationsstyring", som er et system til at styre og håndtere data om kunder. 

I gamle dage, da der var små lokale købmænd, kendte købmanden sine kunder og deres behov. Han vidste når Fru Olsen trådte ind ad døren, hvilke varer hun nok ville købe og hvilke, der var de foretrukne, og kunne også spørge til, hvordan det gik med Hr. Olsen og deres lille nye barnebarn, eller hvad der nu ellers rørte sig i dagligdagen. Fru Olsen kunne gå hjem med yndlingsvarerne og havde fået en god behandling og en hyggelig snak med købmanden. I dag er det langt sværere at give en personlig betjening, da kunderne er mange. Herudover er kunder ikke så loyale i dag grundet den store konkurrence, så kunderne kommer og går lettere, hvilket betyder at der hele tiden er nye kunder, hvor man ikke kender deres behov.

Et CRM system kan hjælpe, så man kommer meget tæt på en personlig betjening, da hele tanken om et CRM system er, at alt bliver registreret på kunden. Så hver gang man taler med en kunde, registrerer man i CRM systemet, hvad man har talt om, og hvornår man skal opfølge. Så kunder man har talt med mange gange i en længere periode, vil man efterhånden kunne få et ret personligt forhold til, og da alt er registreret i CRM systemet, kan man let fortsætte hvor man slap sidste gang, når man ringer til kunden igen.

En anden stor fordel er, at det ikke betyder så meget, hvis en medarbejder stopper i virksomheden, da al historik på kunden er tilgængeligt i CRM systemet.

Herudover er der en lang række funktioner, hvor man bl.a. kan se, hvor mange kunder der er solgt til, hvor mange der er blevet kontaktet osv. så det er også et godt værktøj til ledelsen, så man hele tiden har overblik over, om salgsafdelingen er på ret kurs.  

De fleste CRM systemer kan også håndtere tilbud, ordrebekræftelse, samarbejdsaftaler m.v. samt masseudsendelse af nyhedsbreve.

Forankring
Desværre kan det for mange virksomheder være svært at komme i gang med CRM. I et lille firma skal beslutningen tages og dårlige vaner lægges på hylden. I større virksomheder er det vigtigt, at beslutningen tages i ledelsen, og at ledelsen går forrest, således at alle medarbejdere skal bruge systemet 100% og ingen må lave deres egne systemer. Ellers bliver det aldrig helt godt, og det vil betyde, at ikke alle data kommer ind i systemet.

Integration
Det er vigtigt at der er integration mellem CRM system og økonomisystem, og måske har virksomheden andre systemer, der også skal integreres, således at data kun skal vedligeholdes et sted.     


Smartness kan hjælpe jer til succes i CRM

Smartness kan hjælpe jer med valg af CRM system og kan sikre at CRM systemet bruges på den rigtige måde af de rigtige medarbejdere. Vi kan afholde seminarer i brugen af systemet, og vi kan hjælpe med at få det helt ud i jeres organisation. Vi kan hjælpe med design og opsætning af nyhedsbreve og meget andet.

Kontakt os i dag
;